tisdag 12 november 2013

En orättvisa i samhället

Jag tycker att det är otroligt orättvist att vi slänger en massa mat samtidigt som flera miljoner människor svälter varje dag. Vi kan sitta i skolan och säga att maten är äcklig när en liten flicka i ett annat land sitter utan någon mat alls.
Jag vet att det finns många som tänker på detta för jag har pratat med andra om det. Men det är inte lika många som faktiskt gör något åt det. De tänker bara att det inte gör så stor skillnad om hon/han/hen gör det eller inte. Om jag ska vara ärlig så är jag nog en av dem. Men jag vet att det är fel för bara en person kan rädda LIV.
Det finns redan fonder som samlar in pengar som de sedan använder för att ge mat till de svältande. Det är en bra tanke men endast en kortsiktig lösning.
Jag tror det är bättre att med hjälp av pengarna istället ge dem förutsättningar till att producera mat själva. För om du ger dem mat så har de mat tills den tar slut men ger du dem kunskap och de redskap som behövs för att producera mat så räcker det mycket längre.
Jag tycker dessutom att vi ska se till så att pengarna vi donerar verkligen går till det man donerar dem till. Så att de inte försvinner på vägen och att av de 2 miljoner kronor som donerats går endast "5000 kronor" till det verkliga ändamålet.
Så det vi kan göra är att skapa nya fonder som ger de svältande redskap och kunskap. Och se till så att pengarna går fram.
Risken är att jorden blir överbefolkad men jag tror inte att det är anledningen till att vi inte redan utfört detta. Utan jag tror att anledningen är att det är svårt att utföras när det är krig i länderna där svälten är som störst. Och dessutom för att vi är rädda för att länderna ska konkurrera med oss när de fått hjälp. Och jag tror anledningen till att många inte donerar pengar till sådana här fonder är att de är rädda att pengarna försvinner på vägen till de behövande.
Men om du fortfarande tänker på det sättet så säger jag bara: "Vad är viktigast? Alla de svältandes liv eller att Sverige inte får större konkurrens?".
Jag tycker helt enkelt att vi borde skapa nya säkrare fonder som donerar pengarna till ett smartare ändamål. Så sluta att tänka att du inte kan göra någon skillnad för det kan du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar