söndag 17 november 2013

Orättvisor i samhället

 En sak som är orättvis i samhället är när man döms av sitt ursprung. Det är läskigt att det fortfarande är så.
Bara för att jag var född i slummen så betyder det inte att jag inte är lika kompetent som dig. Även om jag heter Alkafagi i efternamn så klarar jag bättre av jobbet än ”Lisa Olsson”, varför får hon då jobbet, det är helt fel. Att döma någon efter sitt efternamn. Vad är det för något hyckleri egentligen.
Kolla på människornas kompetens istället, jag hade velat anställa den bästa möjliga, inte någon som inte bryr sig om yrket. Det blir helt fel om man väljer personer till jobb efter deras efternamn.  Svenska ”Lisa Olsson” som inte gick ut skolan får jobbet som hjärnkirurg även om ”Ellen Alkafagi” som har rätt utbildning och kompetens.
Detta kan få hela samhället att lida.
Jag kan inte förstå skillnaden på människor bara för att de kommer från olika ställen. Varför är det läskigt att möta någon från Rosengård, vad mer skulle de göra än ett helsvenskt gäng från Höllviken. Precis som att det finns kriminella personer i Rosengård, finns det kriminella i Höllviken.
Även om kriminaliteten är högre i Rosengård så är det för att de är fler människor än vi i Höllviken är.  
Om man tänker efter så tänker de flesta människor likadant, vi har samma slags värderingar.
Jag är trött på att se människor behandlas så olikt, när vi egentligen alla är så lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar