söndag 24 november 2013

Homosexuella rättigheter - en förändring måste ske


Något jag anser vara en stor orättvisa här i världen är lagarna, fördomarna och åsikterna kring homosexuella rättigheter. Att man får mindre rättigheter och möjligheter på grund av att man älskar någon av samma kön. Att man blir utskrattad, hånad och förnedrad på grund av att man står upp för sig själv. Att man helt enkelt är rädd för att vara sig själv.


Varför skulle någon som är homosexuell få andra rättigheter än någon som är heterosexuell? Är det rättvist? Mitt svar på den frågan är ett solklart nej. Nej självklart inte. Jag förstår inte heller varför vissa människor ens så mycket som tvivlar på den frågan. På 60 talet i USA var det olagligt för mörkhyade människor att gå på samma toalett som ljushyade människor. I Texas idag får man neka homosexuella service, dvs att servitriser på restauranger kan säga ”jag vägrar servera dig för du är homosexuell, du får gå ut härifrån”. Är det skillnad tycker ni? Har vårt samhälle växt egentligen? Varför skulle någon vara äcklad eller besvärad över vem en främmande person väljer att älska? Om ert svar på den frågan är ”bibeln säger att homosexualitet är en synd” kan jag försäkra er att ni får läsa bibeln igen. Inte en ända gång yttrar Jesus ett ord om homosexualitet. I Genesis 19:1-11 pratar Abrahams brorson om homosexuell våldtäkt, och våldtäkt är alltid fel vare sig homosexuell eller inte. Så man kan i princip säga att alla som går runt med skyltar som lyder ”Gud hatar bögar” får gärna ta en kik i bibeln igen.
Meningen ”bögar sprider AIDS” är förövrigt också det värsta jag hört i mitt liv. Så heterosexuella sprider inte klamydia, syfilis eller andra könssjukdomar? Jag har hört nog. Jag blir alltid så himla upprörd varenda gång någon säger något i stil med ”bögar är äckliga och smutsiga” ”bögar förtjänar inte att leva”. Vem har kommit på det? Vilken rättighet har en individ att smutskasta någon som är lika mycket värd som alla andra? Heterosexuella och homosexuella. Skillnaden är så minimal den borde nästan inte ens märkas.


Helt ärligt, jag tycker folk ska sluta bry sig om hur andra väljer att leva deras liv och börjar tänka lite mer på varför de har så mycket hat i kroppen. Vi är många i världen och varenda åsikt räknas, så få din hörd och våga stå upp för andra som blir mobbade, kränkta och utsatta för att de råkar älska någon av samma kön.


Anna Jacobsen 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar