onsdag 13 november 2013

Orättvisor

Jag tycker att det är orättvist att kvinnor inte har det lika enkelt att göra karriär som män har det, och att kvinnor får lägre lön för samma jobb.

 Bara för att männen har haft mest makt hur länge som helst så betyder det inte att det behöver fortsätta så. Kvinnor kan göra jobben precis lika bra som män, så jag förstår inte varför det fortfarande är så. När jag skriver detta kommer jag kanske få kommentarer där folk skriver "men detta och detta är orättvist för männen". Det förstår jag också, det är mycket som är orättvist. Men jag väljer att fokusera på detta för det är en av de sakerna som diskuteras mest just nu, och då tror jag att folk känner igen sig i det jag skriver.

 Jag tror att det fortsätter så för att det har varit så sen stenåldern, männen har alltid varit ute och jobbat, och kvinnorna har alltid varit hemma och tagit hand om barn osv. Så när kvinnorna kom ut i arbetslivet så hade redan männen de platserna som "ledare", och sen har det bara fortsatt så.
 Men HALLÅ? Det är år 2013. Jag tycker att vi borde ta tag i det, eftersom en kvinna kan gör jobbet precis lika bra som en man. 

Av Maja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar