lördag 16 november 2013

Orättvisor för kvinnor i Saudiarabien

Orättvisor för kvinnor i Saudiarabien

Det finns många orättvisor för kvinnor i Saudiarabien några av dessa orättvisor är att till exempel kvinnor inte får köra bil och att de inte har någon rösträtt.

Jag tycker att kvinnorna i Saudiarabien är orättvist behandlade. De får bland annat inte lov att säga vad de tycker, de har ingen rösträtt och de får inte köra bil. Jag tycker att alla ska få lov att säga att säga vad de tycker, och inte bara männen! Kvinnor är lika mycket människor som män.

Kvinnorna får inte lov att köra bil, detta är ju hur dumt som helst! Varför får bara männen köra? Jag läste på Aftonbladets hemsida att det håller på att förändras, och det tycker jag är jättebra. Det har blivit till en stor diskussion om kvinnor ska få köra bil, och det är några religiösa män som har satt sig emot förslaget. Jag förstår inte hur deras gud kan ha något emot att kvinnor får köra bil. En saudisk präst påstår att kvinnorna blir sterila om de kör bil. Det finns flera miljoner kvinnor i världen som kör bil, utan att de har blivit sterila. Jag tycker att det är en dålig ursäkt för att kvinnor inte ska få köra bil.

Arbeta får kvinnan inte heller göra, utan hennes uppgift är att ta hand om familjen och hemmet. Efter ett tag måste hon bli riktigt trött på att vara hemma, om hon inte får lämna huset själv. Jag hade inte klarat av att vara hemma i huset nästan hela tiden. Jag hade börjat må riktigt dåligt.
Kvinnan får inte lämna hemmet utan manlig följeslagare, men mannen får lämna hemmet utan en kvinnlig följeslagare. Om mannen får lämna huset själv borde kvinnan få lämna huset också. Jag tycker att det är fel att kvinnorna blir behandlade på ett visst sätt och männen på ett helt annat.

Hon får inte ha egna bankkonton, men hon kanske vill spara till en sak som hennes man inte vill ha.  Jag tycker att alla ska få rätt att spendera och spara sina pengar till saker man själv vill ha.

Jag tycker att detta måste förändras, en möjlig förändring är om männen inser att det inte är jämställt och ser till att kvinnorna får det bättre. Somliga tycker att det är bra som det är och att det inte spelar någon roll. Men tänk er att ni inte får köra bil, lämna hemmet utan någon manlig följeslagare eller ha någon rösträtt.
Om kvinnorna skulle bli mer jämställda med männen, skulle effekten av detta bli att några män inte blir så glada, men att kvinnorna får mer frihet och jag tror att de skulle må bättre. Jag tror att det är så idag på grund av att för länge sen så stannade kvinnan kvar i hemmet när mannen gick ut och jagade. Detta har satt spår och därför är det nog fortfarande så att kvinnan är hemma.
Se till att göra kvinnorna mer jämställda med männen!!!














Av: Hannah 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar