onsdag 13 november 2013

Orättvisor i samhället

Det jag tycker är orättvist i samhället är hur lönerna är fördelade på olika yrkesgrupper t.ex. En advokat runt 63 000 kr i lön i genomsnitt och en förskolelärare i samma ålder har bara 26 000 i lön.

Jag tycker att yrket förskolelärare skulle vara bättre betalt än det är nu för att eftersom yrket är sämre betalt än andra vissa mer efter traktade yrken, så tror jag att yrket förskolelärare har dåligt anseende. Det tror jag leder till att inte har så bra anseende. Och det är därför ungt folk väljer ett annat yrke i förstahand. Vissa av er må säga att förskolelärarna redan har tillräckligt mycket betalt eftersom det inte genomgått en flera år lång utbildning. Men Förskolelärare har ett jättestort ansvar för de lägger grunden för den nya generationen. Jag menar att dem gör ett suveränt arbete med att lära ungarna lite ”folkvett”. Som de behöver för att kunna gå i skolan och lära sig saker, för att senare kanske en dag bli en advokat. Jag har gjort min ”praktisk arbetslivs orientering” på en förskola. Det gick bra, men hur som helst jobbade de flesta anställda övertid och det nästan varje dag. För en lön på 26 000 kr kan de inte åka på semester och vila upp sig så ofta. En kombination av mycket arbete och lite semester kan leda till stress och stress kan man bli sjuk av. Då måst man sjukskriva sig och man tjänar inga pengar, såklart får man pengar till mat och husrum av staten men då tycker jag att det är lika bra att ge förskolelärare lite mer betalt så att inte lika många låter sig sjukskrivas på grund av stress. Med lite mer lön till förskolelärare skulle yrket med säkerhet även få ett bättre rykte. För det finns för lite förskolepersonal. Det går ca.4-5 barn på en vuxen som måste underhållas, för de flesta är så små att de inte kan underhålla sig själv. Alla som har haft barn säger att det är jobbigt och förskolelärarna ”utsätter” sig för 4-5 småbarn varje dag. Därför tycker att det borde anställas fler förskolelärare så att de få som är där inte har lika många barn att ta han om. Det kan också minska stressen och bevara förskolelärarna friska.


Så ge förskolelärarna mer i lön så blir världen lite rättvisare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar