fredag 25 oktober 2013

En sak jag irriterar mig på

-Folk som faller för grupptrycket.

När jag var mindre var jag oftast inte den personen som sa ifrån när jag tyckte något var fel, jag föll för grupptrycket och höll mig i bakgrunden. Nu faller jag inte längre för grupptrycket, jag vågar säga mina åsikter och stå för de. Trotts att folk säger emot. Det med grupptryck har inte stört mig alls förr, men ju äldre jag har blivit ju mer irriterad har jag blivit på folk som faller för  det. Varför vågar man inte stå för sina åsikter och tankar?

Möjligtvis är man rädd för att någon ska trycka ner en och tycka illa om en. Eller så kanske man helt enkelt inte vågar säga vad man tycker, man vågar inte vara sig själv.

Det jag tycker är allra värst när det gäller grupptryck är när alkohol kommer in i bilden. Där är det viktigt att man säger vad man tycker och inte faller för vad någon/några andra tycker. Det är du som ska bestämma om du ska dricka eller inte. Ingen annan ska styra över dina handlingar! Jag känner faktiskt folk som har fallit för ett grupptryck när det gäller detta, jag har dock valt att avstå. Känner ingen anledning att göra så som de gör. Vissa ser det säkert som en kul grej eller en tuff/cool grej. Fast hur tufft är det egentligen att falla för grupptrycket? Är det inte tuffare om du vågar stå emot och gå din egen väg?  

Nu kanske ni tror att det är lätt för mig att säga ”fall inte för grupptrycket” men jag förstår att det kan vara en utmaning i början. Men ju mer du säger desto mer van kommer du bli och även starkare och det kommer göra det till en helt vanlig sak för dig att inte falla för grupptrycket. Du kommer lära dig med tiden, bara lita på dig själv.

Jag tycker att det krävs en förändring i vårt samhälle, här tycker jag att alla ska få säga vad man tycker utan att bli trampad på tårna. Våga chansa, du vet ju aldrig om den chansningen var bra eller mindre bra förrens du har testat den. Stå för det just du tycker och tänker. Låt ingen annan trycka ner dig.
"What doesn't kill you, makes you stronger". För att vi människor ska våga säga ifrån mer krävs det mycket stöd från vuxna. Jag tror att de vuxna hade kunnat göra en stor del i det hela. Fast sen så tycker jag att mycket hänger på individen, stå för vad du tycker. Du kommer bli otroligt mycket starkare.


Tro på dig själv när ingen annan tror på dig! 


1 kommentar: