lördag 26 oktober 2013

Något jag irriterar mig på


Något jag irriterar mig på

Jag irriterar mig på störiga barn när det är Halloween. De förstår inte att äldre människor inte vet vad Halloween är, barnen vet inte heller vilken dag de ska gå bus eller godis. Halloween har faktiskt inte funnit speciellt länge i Sverige och därför är det en väldigt ny “tradition”.

Förra året när jag skulle på fest med familjen, var det kvällen när alla barn går bus eller godis. På vägen till våra kompisar så stod det en påse på vägen och först trodde jag att påsen skulle smälla, men just då kommer två små killar utspringande från huset bredvid våra kompisars hus. Utspringande efter dem kommer en man i 80-års åldern. Han skrek: ’’Vad i helvete håller ni på med!?’’. Precis när han hade sprungit förbi oss så ramlade han och slog sig. Vi hjälpte honom upp igen och han hade spräckt ena ögonbrynet och det rann blod från näsan. Jag minns hur blodet låg kvar på marken dagen efter när jag gick förbi igen.
Alla personer har inte godis hemma eller så kanske de inte äter godis ibland ger de pengar istället för att slippa städa upp vad barnen ställt till med om man inte ger någonting. Jag ser ingen poäng i att gå bus eller godis. Spara dina pengar och gå och köp eget godis! Har man råd att köpa en dräkt att tigga godis i, har man råd till att köpa eget godis.

En gång så hade vi gett godis till några barn som knackade på vår dörr, men dagen efter kom samma barn och ville ha godis igen. Vi ignorerade dem och de sprang bakom vårt hus och tog jord vi hade köpt för att plantera några träd, och la det i vår brevlåda. Det var inte roligt dagen efter när vi hade jord i alla brev och tidningar.

En lösning på problemet hade varit att barnen som går bus eller godis vet var gränserna går och vad man får göra och inte göra. Visst, det kommer alltid finnas de som ändå kastar ägg på hus och förstör, men hur kul hade ni tyckt att det var om någon förstörde något som tillhörde er? Jag tycker också att föräldrarna borde hålla koll på sina barn.  Många vuxna tycker att det är jobbigt med alla barn som kommer och knackar på och det är många som inte “firar” halloween och inte ens vet vad det är.
Bus eller godis är ju egentligen utpressning. Ger ni inte oss godis så förstör vi något hos er. Utpressning är förbjudet, men varför är det tillåtet i detta fall? Jag tycker inte att det är okej. Det är nog många som tänker att det är bara på skoj, men hur roligt är det när någon skadar sig eller när något blir förstört. Jag tycker att man har gått för långt om man till exempel spränger en brevlåda. En brevlåda kan kosta allt från 200 kr till 5000 kr!
Men det finns också barn som är snälla och inte spränger brevlådor eller häller ost i brevlådan. Så tänk er för nästa gång ni går bus eller godis, det är inte alla som förstår. Sabotera ingens privata saker, man kan ändå ha kul på Halloween!

Av: Hannah

1 kommentar:

  1. Mycket bra skrivet och bra argumenterat, jag kan bara hålla med allt. Jag tycker också Halloween är väldigt jobbigt, speciellt när ungarna springer runt och förstör saker som du nämnde till exempel brevlådor.

    SvaraRadera