torsdag 24 oktober 2013


Mopedstolpar 

Sydsvenska 9 mars 2013
En sak som jag irriterar mig på att moped och cykel bommarna in till skolan står för när varandra. Egentligen är ”stolparna” inte till problem för oss cyklister utan de är bara problem för mopedisterna. Nu undrar ni säkert vad jag har med det att göra för jag är ju bara 14 och jag får ju inte köra moped. Mopedbommarna är inte heller mitt problem utan det är en punkt som vi har fått upp på elevrådet.

Mopedstolparna står för nära varandra och många mopedister på skolan har skrapat sin moped på stolparna. De måste flyttas isär för att det bara är fel att lacken på mopederna måste lida. Jag har fått in klagomålen mot mopedstolparna förra vintern av och jag förde klagomålet vidare till Emil Kristiansson (Bilden) ordförande i Vellinge ungdomsråd. Och han har sagt att han ska för det vidare inom kommunen. Men detta har inte hänt. Först för två veckor sen när jag var på ett nytt möte på kommunhuset påtalade jag mopedstolparna igen och då blev det äntligen ”fart”. Efter mötet fick jag följa med Emil Kristiansson till trafiknämnden och de menade på att skolbyggnaden inklusive skolgården tillhör Vellinge bostäder, som Emil Kristiansson ska prata vidare med. Jag tror inte att någon av eleverna på Sandeplanskolan tycker att det är fel att mopedstolparna flyttas isär. Om någon har något emot det tror jag främst att det är Vellinge bostäder för att de tycker att det är för dyrt men jag tycker att nu när de har totalrenoverat skolan ska de ha några kronor över att flytta isär mopedstolparna.


Jag tycker att det är viktigt att flytta isär mopedstolparna för att om jag hade en moped skulle jag bli förbannat om jag repade den på sådana stolpar. Och fram för allt när det är bommarna som finns på en skola så är det ju ännu värre att kommunen inte har tänkt på det, tycker jag och det borde ni också tycka. För tänk om ni skaffar en moped i framtiden, hur kul är det att få repor i lacken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar