lördag 19 oktober 2013

Ett bra val i mitt liv


Ett val jag har gjort


Jag tog dykcertifikat för lite mindre än 3 år sen och jag tycker att det var ett bra val.

Jag tycker att det är väldigt spännande att se världen under ytan. Jag får se en ny del av världen som man inte är van vid att se. Även om du har sett en del av havet så är det fortfarande hur mycket som helst kvar att utforska. Det är också kul att vara en ung dykare för det är många som tycker att man är modig som vågar dyka men jag tycker bara att det är väldigt roligt.  Det är mysigt att åka iväg med en båt ut för att dyka men ett minus är att man kan bli sjösjuk när man är på en båt hela dagen. Det finns många saker att göra när man dyker och olika certifikat att ta. När man dyker kan man till exempel fotografera, utforska grottor, titta på vrak eller bara titta på fiskar och koraller. För att få lov att dyka så måste man ha gått en kurs, gjort några prov och blivit godkänd innan man får certifikatet. Jag har tagit två dykcertifikat. Mitt senaste certifikat heter Junior Advanced Open Water Diver, så nu får jag lov att dyka ner till 30 meter.
Det vanliga maxdjupet är 40 meter, men det finns de som dyker ner till 300 meter, men då måste man ha en särskild blandning i tuberna. Vi har vanlig luft i våra dyktuber vilket är ungefär 79 % kväve och 20 % syre och lite andra gaser.
Om man ska dyka utan tuber (det vill säga fridyka) är det sällan att folk kan komma ner till 12 meter. Jag har klarat att simma ner till 17 meter, utan dykutrustning.

Att dyka på vrak är jätteroligt och häftigt men samtidigt lite läskigt. Det känns lite som att gå bakåt i tiden, för varje vrak har en historia och en del historier kan vara hemska.  Ibland sjunker båtarna och då kan det hända att en de ombord dör, men det händer också att man sänker skeppen så att fiskar och koraller ska “flytta” dit.
När man dyker får man komma nära djur som man inte brukar vara i närheten av. Många frågar mig om jag blir rädd när jag ser hajar, men hajarna är räddare än mig, för de brukar simma sin väg.
Man kan jobba som dykinstruktör och de finns de som jobbar med att leta efter guld eller plocka pärlor. Jag har alltid gillat vattnet och jag snorklade mycket som liten. Mina föräldrar har också dykcertifikat och min lillebror tog sitt första i julas. Så vi är en dykande familj. Det är väldigt roligt att ha en lite annorlunda sport än alla andra, så när andra åker iväg för att åka skidor, så åker min familj för att dyka! Ibland kan det vara tungt, jobbigt och svåråtkomligt att komma åt platsen där man ska dyka. När vi var på Bonaire så dök vi på ett ställe som hette ’’1000 steps’’, det var inte tusen trappsteg ner till vattnet men det var väldigt många. Så att gå ner för en trappa med all utrustning på är ganska tungt och är det då dessutom varmt och soligt så blir det väldigt jobbigt. Efter en hel dags dykning kan jag lova att man sover gott.

Jag tycker att detta var ett bra val i mitt liv, för att jag får chansen att uppleva länder både ovanför och under vattenytan. Jag tycker också att finns så mycket fantastiskt att se och uppleva när man dyker, så sitt inte bara där och fantisera utan prova på att dyka.
Ge dig ut och utforska världen under ytan, du kommer inte att ångra dig! 
Jag till vänster i Key Largo

3 kommentarer:

  1. Jätte bra skrivet Hannah, och vad kul att du har hittat en så spännande aktivitet som du trivs med (:

    SvaraRadera
  2. Håller med Emelie, jätte bra skrivet och argumenterat. Jag har faktiskt själv tagit ett dykarcertifikat och det valet är jag också jätte nöjd med. Men jag får bara dyka ned till 15 meter. Men jag tycker om din bild och din uppmaning på slutet.

    SvaraRadera