fredag 18 oktober 2013

Matte & no-profilen

När jag gick i sjuan hade skolan bestämt sig för att börja med en inriktning som kallades för "matte & no profilen". Lärarna lämnade ut ett häfte där det stod vad det skulle innebära om man valde den inriktingen. I första taget hade ingen riktigt bestämt sig för att börja där, för mig kändes det inte ens som ett val. Matte och no har aldrig intresserat mig.
Efter att några veckor hade gått började fler och fler säga att de skulle börja där. Först sa jag att jag absolut inte skulle hänga med på det. Fast efterhand gick jag med på det, för om jag inte skulle vilja fortsätta var det bara att hoppa av profilen. Lättare än så är det inte. 

Jag var nöjd över mitt val och började bli taggad över att gå i den gruppen. De första månaderna gick bra, jag hängde med i tempot och förstod allting. Fast det varade inte särskilt länge. Jag kände mig mer och mer stressad över att hänga med i allt, var väldigt nära på att hoppa av. Dock höll jag mig kvar, kämpade och fick faktiskt bra betyg trotts att jag själv tyckte jag var sämre än så. 

Nu när jag började i åttan bestämde jag mig för att hoppa av profilen. Ett val jag verkligen är nöjd med. Det var även fler som hoppade av, fast jag tror nog att de flesta inte ville sluta klockan fyra på en fredag. Men mitt argument om varför jag slutade var inte alls så.

Jag har känt mig otroligt stressad över det nya betyg-systemet och på hur man bedöms. Även om vi bara haft betyg i ett år, så har jag ändå känt mig på det viset. Sedan har jag även tyckt att jag har känt mig helt efter på lektioner, på genom gångar och i grupparbeten. Det har fått mig att känna mig som en av de sämsta i klassen. Vilket jag förmodligen inte är. Därför är jag jättelättad över att jag inte går kvar där nu längre, hade känt mig dubbelt så stressad. 

Nu på no:n är jag med på lektionerna och jag känner även att jag får chansen att visa mina kunskaper bättre här. På matten känns också allt bra. Det är precis som att en tung sten har fallit från mitt hjärta, jag är otrolig lättnad. 

Känner ni någon gång att ni går i en grupp där ni känner er sämre än de andra, byta då så snabbt som möjligt. Ni kommer må mycket bättre! Jag lovar er! 

Av: Sandra 

3 kommentarer:

  1. Väldigt bra text! Du hade med en inledning och bra argument och ett uppmanande i slutet. Du kom också ihåg en bild och du är verkligen inte en av de sämsta i matten :)

    SvaraRadera
  2. Super bra skrivet Sandra! Och vad bra att det blev så bra matten och NOn tillslut (:

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att texten var väldigt bra. Du hade många argument som jag känner igen mig i även om jag har valt att inte sluta.
    Jag känner precis som dig med profilen, men jag har valt att fortsätta fram till jul i alla fall. Du hade även en bra uppmaning i slutet.
    Jag tyckte att du var bra på matten och NO:n =)

    SvaraRadera