torsdag 17 oktober 2013

Ipod vs Iphone


Jag gjorde ett väldigt bra val i mitt liv, det var att skaffa mig en ipod touch istället för en iphone.För mig var priset väldigt viktigt, det är en av anledningarna till varför jag skaffade ipod istället för iphone. Som sagt så kostar en ipod touch 5 lika mycket som en iphone 3gs och jämnfört med iphone 3gs är den överlägsen. Om man till att börja med tittar på funktionerna så är en ipod touch fem utrustad med Siri och A5 chip medan iphonen inte är utrustad med ett så nytt chipset som A5 och den har såklart inte Siri. Följaktligen är iphonen inte i närheten lika snabb i processorn som ipoden. Sen om man kollar på vilket IOS enheterna använder så är använder ipoden IOS 7.0.2 som är den nyaste uppdateringen på systemet. Iphonen däremot har en gräns som den kan uppdateras till och den gränsen är överskriden sedan länge. Om man tittar på vilken av enheterna som har bäst kamera är det utan tvekan ipoden. Ipoden har en 5megapixel kamera som kan filma i full HD och den kan ta panoramabilder. Iphonen däremot har bara 3,2 megapixels kamera och kan inte ta panoramabilder. När det gäller face-time kamera har ipoden inte den alra bästa men iphonen har ingen över huvud taget. Ipoden väger även mindre än iphonen, ipoden väger 88g med iphonen väger 135g. Om man sen tittar på skärmen så är ipoden i klar fördel. Ipoden har en 4 tums retina skärm med 326 pixlar per tum och iphonen har bara en skärm på 3,5 tum som har en upplösning på 165 pixlar per tum.Nu kommer ni säkert säga att ipoden inte kan ringa men jag tycket att priset stämmer på vilken kvalité man får och då går jag gärna med en telefon till i fickan. Ni kommer säkert också säga att ipod inta kan vara så värst bra för det låga priset, men jag har haft en ipod touch 5 i snart ett år och den har aldrig hackat, den har alltid fungerat perfekt. Såklart har jag nu när jag jämfört med den allra senaste modellen av iphone för att det hade varit orättvist. Ipod touch 5 kostar 2800kr och den nyaste iphone kostar 7000. Och för 4200 kr är det klart att det är skillnad. Jag skulle gärna uppmuntra alla att skaffa ipod istället för iphone för att de är minst lika bra bara för ett mindre pris.    

Av:Maximilian Eriksson 


3 kommentarer:

  1. Smart val Maximilian Eriksson.

    SvaraRadera
  2. bra argumentation, men en iphone 3GS kostar inte 3000kr utan 400kr... det är lättare om du skulle jämfört ipod 5 och iphone 4S. Iphone 4S har facetime camera bättre upplösning (än 3GS). mitt tips e att kolla efter lite mer på priser nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Tycker precis som Martin här att du borde kolla runt lite mer. En Iphone 3Gs kostar inte så mycket och tex en Iphone 4 är inte så mycket dyrare, om du hade en budget. Men bra skrivet Maxki och det var ju bra att du blev nöjd (:

    SvaraRadera