torsdag 17 oktober 2013

Ett bra val jag har gjort



Ett bra val som jag tycker att jag har gjort är att börja på fotboll. Jag började spela fotboll när jag gick i ettan, alltså när jag var sju år. Den första gången som jag gick till träningen, var med min bästa barndomskompis som hade spelat fotboll i några veckor längre än mig i Höllviken GIF. Laget för vår ålder hade nästan precis skapats av Otto, som än idag är min tränare. Eftersom att jag var ny i laget och det var en massa tjejer som tränat fler gånger än mig, var jag väldigt blyg. Min mamma var med och jag kommer ihåg hur alla andra tjejer var fullt fotbolls klädda med dubbar under skosulorna, benskydd och vars ett svettband i håret. Jag kom med joggingbyxor, blåa strumpor med Bamse på och vanliga gympa-skor. 

Jag vägrade gå ut på planen, så jag och mamma satt på en bänk lite längre bort och kollade på hela träningen. Jag minns hur sugen jag var på att bara gå dit, men när jag väl var på väg dit var det alltid någonting som stoppade mig. Jag visste inte vad men det var förmodligen för att alla andra hade fotbollsskor, och inte jag. Jag har alltid haft krav på mig själv att prestera. Jag kände förmodligen då att jag inte kunde prestera lika bra som tjejerna med fotbollsskor. Jag satt med mamma hela träningen ut, och grät lite då och då för att jag så gärna ville gå dit med inte kunde. När träningen var slut så kom Otto fram till oss. Jag kan inte minnas exakt vad han sa till oss, men jag tror att det var något om att jag var välkommen till nästa träning och att dem precis hade varit på cup och att vi skulle spela nästa cup inom några veckor, där jag gärna fick vara med och spela. Direkt efter träningen åkte jag och mamma hem till min farmor och hämtade träningskläder som mina kusiner haft och tränat i när de var i min ålder. Jag fick benskydd, tränings shorts, strumpor och en träningsoverall. Jag och mamma åkte sedan och köpte mig ett par fotbollsskor. Ett par lila Nike, med grönt mönster på hälen. Nästa träning var uppe på IP och tränade med laget. Ett av de bästa valen jag har gjort i livet är att gå tillbaka till träningen.
Fotbollen har inte bara gett mig ett intresse, utan även en livsstil. Idag tränar jag fyra gånger i veckan, och minst 1 match varje helg. Ett tag var det väldigt jobbigt med så många träningar i veckan. Alla mina kompisar var med varandra på fritiden, skapade minnen som inte jag var med i. På mina träningar skapades också minnen men inte alls på samma sätt, så jag funderade på att sluta. Inte bara för att det var kompisarna, utan skolan och läxor tog också upp tid. Helt ärligt så har jag haft tanken på att sluta många gånger, men då tänker jag bara på varför jag började och det är det som alltid får mig att fortsätta. Eftersom att fotbollen tog upp så mycket tid blev jag tvingad att börja planera mina dagar. Jag bor ju inte i Höllviken, så det tog sin tid att ta sig till och från träningen. Jag planerar alltså in mina träningar och matcher i min vardag. Jag räknar ut hur många timmar jag ska träna, hur länge jag kan plugga och när jag kan göra annat. Ungefär så som man räknar ut hur många timmar man kan sova på natten innan man måste gå upp på morgonen. Så räknar jag mina timmar idag. Det är bra att kunna planera, så det är ett bra skäl till att jag började spela fotboll.
Och nu kanske folk tycker att mina träningar och matcher tar upp för många timmar i veckan, men idag så ser jag det bara som ett bra sätt att regelbundet röra på sig och träffa kompisarna som även finns i laget.

Under alla åren på cuper som Gothia, Panaxia, Eskilscupen och Future cup, samt zonläger, skånelägret osv har jag knutit en massa kontakter med andra tjejer i andra klubbar. Det gör ens kompiskrets väldigt bred, och det tycker jag är väldigt kul!
Fotboll innebär lagsport och lagkänsla. Jag har alltid tyckt om att samarbeta, och jag tror att det är det som jag älskar med fotbollen, samarbetet. När allting i spelet bara fungerar och alla elva spelare på planen tänker samma sak. 
Jag tycker att jag gjorde ett väldigt bra val när jag började på fotboll eftersom att jag har lärt mig så mycket utav det. Under alla dessa år har jag lärt mig att planera min vardag bättre och bättre, jag håller igång och rör på mig många gånger i veckan och jag gör det som jag tycker är kul. För att fotboll gör mig glad, gladast i världen.
Gör det som får dig att må bra, det som du tycker är kul!

Av: Emmy le Grand

2 kommentarer:

  1. Detta låter som ett otroligt bra val. Intressant skrivit, man hade gärna velat läsa ännu mer! Bra skrivit! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att du använde bra ord och skrev ganska så mycket. Nästa gång kan du ha mer argument mot det som folk kan tycka är dåligt med att du fortsatte spela fotboll. :)

    SvaraRadera