tisdag 22 oktober 2013

En sak som irriterar mig.

Jag irriterar mig enormt mycket på lärare som tror att vi kan lägga all vår tid på deras ämne. Men detta är helt fel för vi har faktiskt andra ämnen som vi behöver lägga tid på också. Vi säger att jag får i uppgift att skriva om min helg på franskan(detta exempel är inte verkligt). Jag behöver även öva in 20 glosor i franskan och säger därför att det är för mycket. Men läraren säger att om jag sitter en stund varje kväll så hinner jag. Det läraren då inte har tänkt på är att jag även har andra ämnen med läxor och uppgifter. Så den veckan behöver jag sitta och göra läxor i 4 timmar varje dag för att hinna med allt och känner fortfarande inte nöjd.
Jag spelar även fotboll 3 gånger i veckan och vill gärna hinna med det också. Men vissa lärare säger bara att skolan går före allt annat. Visst de kanske har rätt i det men det betyder väl inte att man måste lägga all sin tid på skolan och gå miste om sin fritid? Det tycker inte jag i alla fall. 
Vi går i skolan i ca. 7 timmar per skoldag och när vi kommer hem så ska vi behöva sitta med skolarbete i 4 timmar till. Jag hinner inte med det här och det kan leda till att jag gör allting slarvigare och får antagligen sämre betyg på grund av detta. 

Jag tycker att det räcker med skoldagen och 1timmes läxläsning per dag. Och under denna tid så vill jag kunna ägna den tid jag behöver för att få varje läxa bra gjord. 

Det räcker med att lärarna pratar med varandra så att de lägger stora uppgifter på olika veckor och inte bara tar beslut efter vad som passar dem bäst. För till exempel denna veckan så har jag 3 riktigt stora prov och det blir alldeles för mycket för mig. Om lärarna pratat med varandra så hade de kanske kunnat dela upp proven på olika veckor och då hade jag inte fått det lika stressigt.

Några av er kanske tänker att vi bara har en viss andel dagar på terminen och att vi måste hinna med allt. Men har ni då tänkt på att det inte ens är lönt att hinna med allt man behöver om eleverna inte har tillräckligt med tid att lägga ner på uppgifter/prov för då kommer inte läraren få reda på vad eleverna egentligen kan göra. Men om eleverna får mer tid på sig så kommer resultaten bli mycket bättre.

Jag vill ha bra betyg men om jag får det stressigt för att jag har för många läxor så tror jag inte jag kommer att gå ut grundskolan med betyg som jag är nöjd med. 

//Vilma :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar