måndag 21 oktober 2013

En sak som irriterar mig

En sak jag irriterar mig på är när någon pratar illa om en person över nätet. T ex kan den personen som blir retad inte ha facebook eller instagram, då kan vem som helst skriva taskiga saker utan att personen vet om det. Nät mobbning förekommer väldigt ofta. Jag tycker om man nu måste behandla (vilket egentligen inte skulle behöva ske) andra personer illa så kan man väl ändå säga det direkt till personen istället för att skriva det över nätet. De som tycker att de är “coola” och skriver över nätet tycker jag är fega. Det är mycket ärligare att kunna stå för sina åsikter när man pratar med personen istället för att ’’gömma sig’’ på olika sociala medier. Då kanske andra tycker att om man nu inte ska skriva över nätet utan istället säga det face to face så kanske personen bli ännu mera sårad. Visst personen kanske blir mer sårad men det är så mycket mer som skrivs över nätet än vad som sägs i verkligheten. Jag tycker man ska säga det direkt till personen istället för att sprida det över nätet. Men detta kräver en hel del mod. Jag tror att de som nät mobbar är personer som är missnöjda med sig själv och avundsjuka. Men om de kan bli nöjda med sig själva så behöver det inte bli att de skriver negativa saker om andra människor utan istället skriver positiva och stöttande kommentarer.  Ingen vill bli nät mobbad, ingen vill bli sårad eller utpekad.  Därför är det viktigt att lärare, föräldrar och elever kan prata om detta så att det inte leder till alvarliga följder (ex självmord)för den som mobbas. 
Av: Isabell 


4 kommentarer:

  1. Men nej Isabell det tänkte ju jag ta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet, men jag hittar ingen speciellt bra anledning att prata öga mot öga. Vad jag förstår så skriver du att man istället ska säga de saker man annars skriver i verkligheten. Sedan skriver du att man blir mer sårad då men att det ändå är bättre att prata i verkligheten för att man inte säger allt man vågarv skriva. Men vad jag förstår så uppmanar du nätmobbare att säga allt de är missnöjda över direkt till personen.
      Jag kanske har missuppfattat det du skrev men så här tolkade jag det.
      Men jag är helt med på att få slut på nätmobbningen.

      Radera
  2. oj det var inte menat som ett svar på majas kommentar

    SvaraRadera