söndag 20 oktober 2013

Kvällsposten


Ett bra val i mitt liv

För cirka två och ett halvt år sedan började jag sälja kvällsposten. Jag gjorde detta för att jag hade hoppat in för Hannah i hennes område under en långhelg. Eftersom att jag tyckte detta var kul och ett bra sätt att tjäna pengar på så bad jag om att få ett eget distrikt att sälja i.
Jag rekommenderar att sälja kvällsposten. Man lär sig att möta främlingar på ett bättre sätt, innan vågade jag inte prata med alla människor men nu har jag lätt för det. Jag har blivit vän med människorna i mitt distrikt och det var trevligt att träffa de varje helg, även om de är mycket äldre än vad jag är. Man får verkligen en stark relation med de människorna, de har till och med köpt julklappar och gett mig påskägg. Man har mycket nytta av att kunna umgås med främlingar i många olika jobb.
Många unga högt uppsatta chefer började med kvällsposten. Det ser bra ut på ens CV om man har sålt tidning som ung. Det visar att man är bra på att ta ansvar från tidig ålder. För det krävs mycket ansvar till att sälja kvällsposten. Man måste kunna hålla tiden, ta hand om pengar och uppföra sig bra mot människorna man går till.
Jag känner att jag har lärt mig ta ansvar på ett annat sätt än innan.
Pengar är nog största anledningen att de flesta börjar sälja. Jag har tjänat väldigt mycket sammanlagt. Jag har känt mig friare med pengar, jag kan köpa lite mer vad jag vill. Jag har som exempel kunnat köpa en kamera för sjutusen kronor (och det tog inte alls långtid innan jag hade pengarna).
Man får även biobiljetter, det är väldigt bra för att jag går på bio gratis för det mesta.
Men kvällsposten har även nackdelar. Som att man måste gå upp tidigt, jag har gått upp vid åtta varje helg i två och ett halvt års tid. Även om detta är en vane sak så är det inte så kul. Jag har känt mig stressad när jag har varit uppe sent med kompisar. Kvällsposten är ingen bra kombination med att lägga sig klockan sex på morgonen.
Det är inte heller kul att sälja i regn, tidningarna klibbar ihop och går sönder så att de inte går att sälja. Det är även väldigt kallt att sälja på vintern.
Men trotts nackdelarna så har jag ändå sålt så länge. Alltså vinner de bra sakerna över de dåliga. Jag har just slutat för att jag har sålt i mitt område så länga nu att de flesta som bor där inte vill ha tidningen längre. Jag kände att jag har gjort mitt där nu.
Jag ”gick ut” med det bästa betyget man kan ha som säljare, (man får en utvärdering av cheferna).
Kvällsposten har varit en rolig upplevelse som har utvecklat mig som person.
Därför rekommenderar jag alla att börja med kvällsposten.

2 kommentarer:

  1. Jag säljer kvp och det tycker jag e tråkigt men jag tjänar goda pengar och det e bra men jag kan känna ibland att jag vill ha sov morgon. Jag tycker du gjorde ett bra val för att du har ju sålt riktigt länge.

    SvaraRadera
  2. Du har skrivet en jätte bra text med bra argumentationer & inledning.

    SvaraRadera