onsdag 16 oktober 2013

Ett bra val


Ett bra val jag har gjort är att flytta till Höllviken. 

Jag har bott i Helsingborg i 9 år av mitt liv. Sen fick jag välja. Att bo kvar i Helsingborg med min pappa, eller att flytta till Höllviken med min mamma.

 Då försökte jag komma på fördelar med att flytta, och fördelar med att stanna kvar. Tillslut kom jag fram till att jag ville flytta till Höllviken. Det var ett svårt val, men jag är riktigt nöjd med det. För enligt mig finns det fler fördelar med att bo i Höllviken än att bo i Helsingborg. 

Höllviken är mycket tryggare för barnfamiljer, och jag är väldigt rädd för inbrottstjuvar och sådant så det kändes som en lättnad att flytta till ett tryggare ställe där inbrott inte sker lika ofta. En annan anledning är att jag har vänner på båda ställena nu, och det är ju kul att hälsa på pappa i Helsingborg, men det blir lite roligare när jag har vänner där också. För om jag hade stannat kvar i Helsingborg med min pappa så hade jag nog inte haft så många vänner i Höllviken när jag var och hälsade på där, för det är mycket enklare att skaffa vänner om man går i en skola där. Men nu när jag flyttade så har jag kvar mina gamla vänner, och har mina nya vänner från Höllviken, och enligt mig kan man aldrig ha för mycket vänner.

 I Höllviken ligger allt väldigt nära. Som mataffärer och liknande. Så om man är lat som jag, så tar det inte lång tid att åka till affären för att köpa godis! I större städer är det mycket vanligare att bo längre ifrån affärer, eftersom att man inte kan placera ut affärer över allt på varje gata. Sen för de som är mindre lata så finns det bra cykelvägar i Höllviken, och trafiken är inte så jobbig här. En lite ”onödig” fördel är att om man är sen till skolan så går det mycket snabbare att ta sig dit i Höllviken för det finns inte lika många trafikljus om man kör bil, och mycket fler cykelvägar som oftast går enda fram till skolan om man cyklar. Det finns fler fördelar med att bo i Höllviken, men jag tror att ni förstår poängen. 

Så om du någonsin väljer mellan att bo kvar i en stad eller att flytta till en by, flytta! Du kommer känna att det mesta blir mycket smidigare.

Av Maja

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det var ett väldigt bra val att flytta hit. Inte bara för att jag fick lära känna dig, utan även för att du vågade byta skola :)

    SvaraRadera
  2. bra teser och ganska modigt att flytta och börja på en skola där du inte känner någon! håller inte helt med din uppmaning.

    SvaraRadera