torsdag 24 oktober 2013

Någonting jag irriterar mig på


Jag irriterar mig på hur mycket läxor vi får under vissa perioder. Vi har alltid läxor, men under vissa veckor så har vi så mycket läxor så man knappt vet vad man har för läxor. Under en vecka så hade vi till exempel 2 glos förhör, 1 prov, 2 redovisningar och ett läxförhör. Veckan därpå hade vi ett ytterligare prov, så att man var även tvungen att sitta på helgen och plugga. Jag tycker att det är alldeles för mycket.
Jag kan utan tvekan säga att jag inte är ensam om att tycka att det är ett problem att när vi går i skolan 5 dagar i veckan i ca 8 h/dag och när vi kommer hem så måste vi sätta oss och plugga. Vi får ingen fritid, ingen tid till att göra det som vi tycker är kul och träffa kompisar. Vi måste få göra det, eftersom att det är sånt som utvecklar oss också. Vi lär oss av det med.
Och nu kanske folk tycker:
-Men, man har ju läxor för att man ska få mer tid till plugget, hålla igång hemma och få mer gjort.
Jag tycker att man ska ha läxor, det tycker jag men absolut inte så mycket som vi har i vissa perioder.  Jag tycker att det är mer rättvist om man får t.ex. en uppgift som man ska göra klart på lektionen, och om man inte hinner bli klar med den så får man göra klart det hemma. 
Så att för att vi ska få en balans i läxorna, så måste lärarna börja planera med varandra och informera andra lärare att de planerar att ha ett stort prov med t.ex. åttorna, så att de andra kanske kan skjuta upp sitt läxförhör eller sista dag för inlämningsuppgiften. För att om vi ska kunna prestera vårt bästa så är det bäst om man har lagom med läxor, annars känner man sig bara stressad och kan inte ge allt på provet. Det krävs också att lärarna lyssnar på eleverna när dem tycker att dem har för mycket läxor, för att eleverna känner ju när dem börjar bli stressade på skolan och läxor, så det är viktigt att lärarna lyssnar på eleverna. 
Jag tycker alltså att vi ska ha lagom med läxor som är mer utsprida i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar