onsdag 23 oktober 2013

En sak som jag irriterar mig på


Jag irriterar mig på okunniga vikarier.

 Jag har en väldig otur när det gäller vikarier. För mina lärare är sjuka väldigt ofta, och i långa perioder. Då får vi ju en vikarie, men jag har inte varit med om att en enda vikarie som vi har haft har varit utbildad, eller åtminstone vetat lite om ämnet och vetat vad vi skulle göra under lektionen. Visst, det är bra att vi i alla fall har någon som försöker undervisa, men det slutar oftast med att ingen får någonting gjort, för att vi inte förstår, och vikarien bara krånglar till allt när den inte kan något själv.

 Jag blir nästan alltid förvirrad när vi har vikarie, eftersom att den gissar lite när den svarar på mina frågor och sådant. Så då tycker jag det är lika bra att vi får göra läxor istället så vi får något gjort på lektionen. För när vi har okunniga vikarier så halkar vi efter i planeringen och måste göra extremt mycket när läraren kommer tillbaka, men om vi istället hade haft en bra vikarie som kunde undervisa ordentligt så hade allt gått ungefär som vanligt.

 Då kanske ni tänker, vem skulle vilja bli en utbildad vikarie? Mitt svar på den frågan är ingen. Men ingen skulle behöva det heller. För ganska så många lärare har ledigt en lång tid under dagen, vissa dagar, och för att då tjäna lite extra pengar så hade de ju kunnat vikariera på en annan skola i närheten eller i alla fall i kommunen. Så jag tycker att kommunen skulle kunna hitta på ett system så lärare från olika skolor ska kunna vikariera för varandra när det behövs.

 Det blir bättre för eleverna och även bättre för lärarnas ekonomi.

Av Maja


Årets vikarie? Nja.. Det är ingen av våra vikarier i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar